چاپ کردن این صفحه

نترسیدن از کرونا، بسیار خطرناک است

16 -2666
K2_ITEM_AUTHOR 

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به ساده انگاری و نترسیدن از ویروس کرونا هشدار داد.

 

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی امروز در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا که در محل سالن اجتماعات استانداری خراسان شمالی برگزار شد تاکید کرد: مهمترین خطر، عدم ترس از کروناست، وجود ترس در مقابله با این ویروس باعث حساسیت، پیشگیری و درنتیجه محافظت بیشتر از مردم می شود.

دکتر حریرچی افزود: عادی سازی و عادی پنداری در اثر کاهش میزان ترس نسبت به این ویروس باعث شیوع بالای این بیماری و در نتیجه میزان ابتلا، بستری و مرگ را افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه بطور متوسط برای تولید یک واکسن 7 سال زمان لازم است یادآورشد: هنوز دانشمندان نتوانسته اند برای بیماری های مانند مالاریا و ایدز واکسنی را کشف کنند.

وی گفت: هم اکنون 150 گروه معتبر در دنیا بر روی تولید این واکسن در حال فعالیت هستند ولیکن تا زمان کشف این واکسن تمامی کشورها و مردم باید رفتارهای اجتماعی خود را تغییر دهند.

این مقام مسئول اظهار داشت: یکی از سیاست های مقابله وزارت بهداشت تا کشف این واکسن، تاخیر در ابتلای به بیماری است و بهترین، کم هزینه ترین و موثرترین راه حل برای رسیدن به این هدف، استفاده حداکثری از ماسک است، بطوریکه از زمان خروج از منزل تا بازگشت از ماسک استفاده کنیم. 

دکتر حریرچی با اظهار تاسف از افزایش میزان مرگ و میر در اثر کرونا طی روزهای اخیر در خراسان شمالی خواستار تغییر رفتار اجتماعی مردم در تقابل با این ویروس شد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا یکی از پیچیده ترین ویروس هایی است که تاکنون بشریت به خود دیده است، چرا که علاوه بر سلامت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ را نیز در دنیا تغییر داده است.

حریرچی با تاکید بر لزوم تغییر رفتارها و مناسبات اجتماعی افراد، اظهار داشت: تاکنون رویکرد به گونه ای بوده است که در عین برقراری اقتصاد و معیشت مردم،  حفظ سلامت آنها نیز در اولویت باشد.

دکتر ایرج حریرچی با تقدیر از تلاش های استاندار و مدیران خراسان شمالی و بخصوص کادر بهداشتی و درمانی خطاب به آنان یادآور شد: به رغم تمام محرومیت ها و مواصلاتی بودن استان، 4 ماه ابتدای شیوع این بیماری، بسیار عالی با این بیماری مقابله کردید و هدف از این سفر عرض تشکر و خدا قوت برای تمام فعالیت های انجام شده از سوی همه نهاد ها و مردم و بخصوص کارکنان بهداشتی و درمانی است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی از استان های پیشتاز در مدیریت این بیماری بوده است، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا در این استان با وجود کم برخوردار بودن، به خوبی مدیریت شده است که این امر نتیجه اقدامات مناسب در فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی بوده است.

حریرچی میزان بستری در خراسان شمالی را بالاتر از میانگین کشوری دانست و تصریح کرد: میزان بستری در این استان ۶ در ۱۰۰ هزار است که برای کنترل این وضعیت بویژه  نسبت به چگونگی اجرای برنامه‌ها و مراسم در اعیاد پیش رو اقدامات لازم انجام شود.

وی از همکاران خود در دانشگاه علوم پزشکی خواست میزان غربالگری در استان را افزایش دهند تا با شناسایی سریع مبتلایان، بتوان در همان مراحل اولیه ابتلا بیماری را تشخیص و از سرایت به دیگران جلوگیری کرد.

وی همچنین خواهان افزایش میزان تست های تشخیصی در استان شد.

دکتر حریرچی با اشاره به وجود برخی از کمبود ها و زیر ساخت ها در استان آمادگی وزارت بهداشت را برای کمک به تامین برخی از این کمبودها اعلام کرد.

شیوع سریع کرونا در خراسان شمالی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در نشست ستاد استانی کرونا از افزایش موارد ابتلا در استان خبر داد و گفت: خراسان شمالی در رده‌های نخست شیوع بیماری کرونا قرار دارد.

 دکتر سید احمد هاشمی در این نشست به ارائه آخرین وضعیت شیوع این بیماری در خراسان شمالی پرداخت و اظهار کرد: تعداد موارد مثبت در استان به‌شدت به‌ صورت هفتگی و روزانه در حال افزایش است.

وی با تأکید برافزایش موارد متوفیان و بیماران سرپایی گفت: وضعیت مرگ ‌ومیر در خراسان شمالی به ‌صورت میانگین از میانگین کشوری پایین تراست ولیکن در میزان شیوع در جمع ۴ استان نخست کشور قرار داریم.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در خراسان شمالی ۲۳۹ مورد فوت ثبت‌ شده و هم ‌اکنون نیز ۲۲۹ بیماردر بیمارستان های استان بستری هستند.

وی تاکیدکرد: 55 درصد فوتی های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا دارای بیماری زمینه ای همچون دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی بوده اند.

وی تصریح کرد: درصد مثبت به نمونه ها در دو سه هفته گذشته بالای 65 درصد بوده است این درحالی است که این رقم در ابتدا بین 10 تا 15 درصد بوده است.

دکتر هاشمی به وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین مانه و سملقان در وضعیت قرمز، فاروج، جاجرم، گرمه به‌صورت نارنجی و راز وجرگلان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با تاکید بر روند صعودی ابتلا در استان تصریح کرد: بر اساس آمارهای به دست آماده تفاوتی میان میزان ابتلا به این بیماری میان مردان و زنان وجود ندارد و میانگین سنی مبتلایان 54 سال و همچنین میانگین سنی متوفیان 65 سال است.

دکتر هاشمی در ارتباط با عدد مولد نسلی پایه که با عدد Rنشان داده می شود، گفت: متاسفانه در چند هفته گذشته عدد Rدر خراسان شمالی بالای عدد یک بوده و به 1.25 درصد رسیده است که این نشان دهنده آن است که بیماری در استان رو به گسترش است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر میزان فوت بین 4- 6 مورد بوده است یادآور شد: متاسفانه دریکی از روزهای اخیر بالغ ‌بر 11 فوتی در استان ثبت شد.

410 K2_VIEWS
مسیبی

اشکال یابی جوملا