چاپ کردن این صفحه

راه اندازی واحداکو قلب از راه مری در بیمارستان فوق تخصصی آیت الله یثربی برای اولین باردر منطقه

09 مهر 1401
K2_ITEM_AUTHOR 

واحداکو قلب از راه مری  برای اولین باردر منطقه باحضورخانم دکترفاطمه کرمعلی متخصص قلب وعروق وفلوشیپ اکوکاردیاگرافی دربیمارستان فوق تخصصی آیت الله یثربی راه اندازی شد.

روش انجام اكوی قلب بطور معمول از راه قفسه سينه و فضاهای بين دنده ايست، ليكن در مواردی نياز به انجام اكوی قلب از راه دهان و مری پيدا ميشود كه به آن اكو مری يا "اكو از راه مری" (TEE) ميگويند. دستگاه و اصول كلی اكو مری همانند اكوی ترانس توراسيك است فقط در آن پروب (يا همان وسيله توليد امواج صوتی)، بجای اينكه بر روی قفسه سينه قرار گيرد از طريق يك لوله بلند و از راه دهان وارد مری شده و از طريق آن اكو قلبی انجام ميگردد.

 از نظر موقعيتی قلب در داخل قفسه سينه در جلوی ستون فقرات و لوله مری واقع شده است و تقريبا هيچ مانعی مابين قلب و لوله مری وجود ندارد و قلب از ناحيه خلفی كه همان دهليز چپ و دهليز راست است ، به مری چسبيده است. لذا با توجه به اين ارتباط و عدم وجود فاصله و مانع بين قلب و مری ، گرفتن تصاوير با كيفيت بالا و دقيق ميسر است. در حقيقت در اكوی عادی كه از طریق قفسه سینه انجام می گردد با توجه به وجود موانعی همچون پوست و بافت چربی زیرجلد ، دنده ها و بافت ریه اطراف قلب ، کیفیت تصاویر اکو به دست آمده گاها پایین است و تصویر درستی از قلب ایجاد نمی گردد. لذا در این موارد و برای بررسی دقیق تر قلب به انجام اکو از راه مری احتیاج پیدا می شود. از دیگر مواردی که لازم است اکو مری انجام شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مواردی که شک به بیماری و درگیری ساختمان های خلفی قلب وجود دارد مانند بیماری های مادرزادی وریدهای ریه یا سوراخ های قلبی
  • در تنگی دریچه میترال برای دیدن لخته خون داخل قلب
  • در بررسی پارگی عروق اصلی و دایسکشن آئورت
  • در تشخیص عفونتهای داخل قلبی و آبسه های قلب
  • برای بررسی علل قلبی وقوع سکته مغزی مانند سوراخ های مادرزادی قلب

479 K2_VIEWS
تقی زاده

اشکال یابی جوملا