چاپ کردن این صفحه

کرونا قطعا شعله ور کننده بسیاری از تغییرات اجباری در جوامع خواهد شد

19 -2665
K2_ITEM_AUTHOR 

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: کرونا فقط بلیه سلامت نیست، بلکه بلا و بلیه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی است. مواجهه با کرونا به معنای واقعی، نظام های سلامت، اقتصادی و سیاسی را در جهان به چالش کشیده و قطعا شعله ور کننده بسیاری از تغییرات اجباری در ملل و جوامع و سطوح مختلف خواهد شد.

 

 دکتر کیانوش جهانپور در گفتگو با وبدا، با بیان این مطلب، افزود: افزایش نرخ بیکاری و ریزش مشاغل، رکود اقتصادی و کاهش نرخ رشد اقتصادی و افزایش هزینه های سلامت در اقتصاد ملی، معضل همه جوامع درگیر با این بیماری است و البته کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نخواهد بود، چنانکه در ایران ما، مولفه تحریم های ظالمانه نیز در کنار همه گیری کرونا، سلامت، اقتصاد و سیاست را تحت الشعاع خود قرار داده است. 

وی افزود: مقابله با کرونا علاوه بر تبیین، اقناع افکار عمومی و جلب مشارکت اجتماعی و هماهنگی بین بخشی، نیازمند اعمال حاکمیت و الزامات قانونی است و البته این الزامات و اقدامات بهداشتی همراه آن، نیازمند هزینه کرد از منابع ملی است که بی تردید پیامدهای اقتصادی خود را در بر خواهد داشت لکن گریزناپذیر خواهد بود. 

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حداکثر رویکرد جانبدارانه اقتصادی بر مقوله کرونا و بحران همه گیری آن می تواند شرط هزینه اثربخشی اقدامات بهداشتی و درمانی و ... در مقابله با آن باشد، گزینه ای که البته در شرایط جان دادن روزانه 200 تا 400 نفر یا بیشتر، احتیاط و ظرافت های خاص خود را می طلبد. 

دکتر جهانپور افزود: از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب عالم، پاشنه آشیل مقابله موثر و کارآمد با کرونا، تشخیص سریع، اقدام زودهنگام، رهگیری موارد تماس نزدیک و ایزوله کردن مبتلایان به مدت حداقل 2 هفته است. زنجیره ای که هر حلقه آن اگر مفقود یا سست شد، عایدی مورد انتظار حاصل نخواهد شد و البته دانستن این نکته لازم است که تنها 25 هزار تست نه چندان سریع حلقه اول این زنجیره اگر یکسال تداوم یابد، بالغ بر دو هزار و 500 میلیارد تومان طلب خواهد کرد و بدیهی است همین تعداد تست نیز در پهنه کشوری مانند ایران، یک زنجیره موثر و کارآمد را شکل نخواهد داد. 

وی تاکید کرد: در کنار آن البته اقدام زودهنگام مستلزم توسعه پوشش های بیمه ای و هزینه های درمانی و دارویی و چند برابر این اعداد خواهد بود، رهگیری و ایزوله کردن بیماران در منزل، هزینه های حاکمیتی و حمایت های اجتماعی خاص خود را طلب خواهد کرد که پوشش کامل آن از توان بسیاری از اقتصاد ها و جوامع، خارج است و این گونه است که این بیماری نوپدید و همه گیری پرفراز و فرود آن را بحرانی جهانی به معنای واقعی عنوان می کنند.  

وی افزود: هزینه های انسانی عدم رعایت حداکثری پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی و حفاظتی فراتر از آن چیزی است که تصور می شود. هزینه ترددهای غیرضروری، سفرهای نالازم، مراودات و رفت و آمدهای غیرضرور، تجمعات کوچک و بزرگ و عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی و در راس همه، عدم استفاده همگانی از ماسک، جان های عزیزی است که چون برگ پاییزی هر روز شاهد ریزش آنها هستیم و البته تحمیل هزاران میلیارد تومان بر پیکره اقتصادی که از فشار و ظلم تحریم های بین المللی رنجور و مجروح شده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت یادآور شد: شاید مردم خسته از شنیدن و عمل به توصیه ها و شیوه نامه ها شده باشند، شاید توصیه های بهداشتی تکراری شده باشد و شاید حتی بعضا ساده تر از آن به نظر آید که تصور شود بتواند به مصاف یک بحران همه گیری بزرگ رود. اما واقعیت آن است که همین ابزارها و الزامات به ظاهر ساده و تکراری برای هر شهروند و هر ایرانی، شرکت در یک عملیات نجات بزرگ ملی است. توفیق این رزمایش بزرگ، زمانی شدنی است که هر ایرانی هر روز با رعایت و مراعات حداکثری توصیه های ایمنی و حفاظتی از جمله پرهیز از هرگونه تردد و سفر غیرضروری، پرهیز از برگزاری یا مشارکت در هر تجمع غیرضروری و استفاده از ماسک در عین رعایت فاصله گذاری فیزیکی خود را در نجات جان حداقل 200 تا 250 نفر ایرانی هموطن خود شریک و سهیم بداند و این توفیق مشارکت را هر روز و هر روز تجربه کند.

دکتر جهانپور در پایان عنوان کرد: جایی که نجات جان یک انسان به مثابه نجات جان همه انسان هاست، ارتفاع و عظمت این مشارکت مسئولانه و آگاهانه فراتر از آن است که در تصور گنجد. پس در این عملیات بزرگ نجات جان هموطنان خود مجدانه شرکت کنیم.

459 K2_VIEWS
مسیبی

اشکال یابی جوملا