چاپ کردن این صفحه

تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا

20 -2665
K2_ITEM_AUTHOR 

تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا کدام است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است بگوییم کووید ۱۹ (کروناویروس) و آنفولانزا شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری دارند. برای تشخیص اینکه آیا کرونا دارید یا آنفولانزا ممکن است نیاز به آزمایش باشد. همچنین می‌توانید هر دو بیماری را به طور همزمان داشته باشید. با خواندن این مقاله دربارهٔ این دو بیماری و روش‌هایی برای محافظت از خود خواهید آموخت.

 

در زمان همه‌گیری کووید ۱۹ ممکن است این را شنیده باشید که بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (کووید ۱۹) شبیه به آنفولانزا است. کووید ۱۹ و آنفولانزا هر دو بیماری‌های مسریِ تنفسیِ ناشی از ویروس‌ها هستند. برخی از علائم رایج در این دو بیماری‌ مشابه است. اما با مقایسه‌ای دقیق‌تر می‌توان به این نکته پی برد که اثرگذاری متفاوتی بر افراد دارند.

از آنجایی که آنفولانزا مدت زمان بیشتری است که وجود دارد، پزشکان اطلاعات گسترده‌تری در رابطه با پیشگیری و درمان این بیماری دارند. در حالی که هنوز در حال یادگیری دربارهٔ کووید ۱۹ هستند.

شباهت‌های‌ کووید ۱۹ و آنفولانزا چیست؟

روش‌های انتقال ویروس‌هایی که منجر به کووید ۱۹ و آنفولانزا می‌شوند، مشابه است. هر دوی این ویروس‌ها می‌توانند بین افرادی که در تماس و فاصلهٔ نزدیک با هم قرار دارند (دو متر) منتقل شوند. این ویروس‌ها از طریق قطرات تنفسی و ائروسل‌های (aerosols) خارج‌شده از دهان و بینی هنگام صحبت کردن، عطسه و سرفه منتشر می‌شوند. این قطرات می‌توانند داخل دهان و یا بینی فرد نزدیک فرود آمده و یا توسط آن شخص تنفس شوند. یکی دیگر از راه‌های انتقال این ویروس‌ها، لمس کردن سطح آلوده به ویروس توسط شخص و سپس دست زدن به دهان، بینی و چشم‌های خود است.

کرونا و آنفولانزا علائم و نشانه‌های مشترک زیادی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • خستگی
  • گلودرد
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • حالت تهوع و استفراغ که بیشتر در کودکان شایع است

علائم و نشانه‌های هر دو بیماری می‌تواند از بدون علائم بودن گرفته تا علائم خفیف یا شدید را شامل شود. از آنجا که کووید ۱۹ و آنفولانزا علائم مشابهی دارند، تشخیص بیماری‌تان تنها بر اساس علائم ممکن است مشکل باشد. برای تشخیص اینکه آیا کرونا دارید یا آنفولانزا شاید نیاز باشد که آزمایش بدهید. همچنین می‌توانید به طور همزمان هر دو بیماری را داشته باشید.

هم کووید ۱۹ و هم آنفولانزا می‌توانند منجر به عوارض جدی مانند ذات‌الریه، سندرم دیسترس تنفسی حاد، نارسایی عضو، حملات قلبی، التهاب قلب یا مغز، سکتهٔ مغزی و مرگ شوند.

بسیاری از افراد مبتلا به آنفولانزا یا کسانی که کووید ۱۹ خفیف دارند، می‌توانند در خانه با استراحت و مصرف مایعات بهبود یابند. اما برخی از افراد مبتلا به آنفولانزا یا کووید ۱۹ به شدت بیمار شده و باید در بیمارستان بستری شوند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا در چیست؟

کرونا و آنفولانزا تفاوت‌هایی‌ دارند. کووید ۱۹ و آنفولانزا توسط ویروس‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند. COVID-۱۹ توسط کروناویروس جدید به نام SARS-CoV-۲ ایجاد می‌شود، در حالی که آنفلوانزا ناشی از ویروس‌های آنفلوانزای A و B است.

علائم کووید ۱۹ و آنفلوانزا در زمان‌های مختلفی ظاهر می‌شوند و تفاوت‌هایی دارند. در صورت ابتلا به کووید ۱۹ ممکن است حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهید. علائم COVID-۱۹ به طور کلی دو تا ۱۴ روز پس از در معرض ویروس قرار گرفتن بروز پیدا می‌کنند. علائم آنفولانزا معمولاً حدود یک تا چهار روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می‌شوند.

به نظر می‌رسد که کووید ۱۹ مسری‌تر است و سریع‌تر از آنفولانزا گسترش می‌یابد. بیماری شدید مانند آسیب ریه ممکن است در کرونا بیشتر از آنفلوانزا دیده شود. به نظر می‌رسد میزان مرگ‌ومیر در بیماری کووید ۱۹ بیشتر از آنفولانزا باشد.‌

COVID-۱۹ باعث ایجاد عوارض متفاوتی نسبت به آنفولانزا می‌شود‌، مانند لخته شدن خون و سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان(MIS-C).

تفاوت دیگر این است که آنفولانزا با داروهای ضدویروسی قابل درمان است. در حال حاضر هیچ داروی ضدویروسی برای درمان کرونا تأیید نشده است. محققان در حال ارزیابی داروها و درمان‌های بسیاری برای کووید ۱۹ هستند. برخی از داروها ممکن است به کاهش شدت کووید ۱۹ کمک کنند.

برای کمک به کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا می‌توانید واکسن آنفولانزا را سالانه دریافت نمایید. واکسن آنفلوانزا همچنین می‌تواند از شدت آنفولانزا و خطر ابتلا به عوارض جدی بکاهد. هر ساله واکسن آنفولانزا در برابر سه یا چهار ویروس آنفلوانزا که انتظار می‌رود در آن سال در فصل آنفلوآنزا شایع‌تر باشند، محافظت و ایمنی ایجاد می‌کند. این واکسن را می‌توان به صورت تزریقی یا اسپری بینی دریافت کرد.

واکسن آنفولانزا از شما در برابر ابتلا به کووید ۱۹ محافظت نمی‌کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که دریافت واکسن آنفولانزا احتمال ابتلا به کرونا یا سایر عفونت‌های تنفسی را در شما افزایش نمی‌دهد.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای ویروس ایجادکنندهٔ کووید ۱۹ در دسترس نیست. اما محققان در تلاش‌اند واکسن‌هایی را برای جلوگیری از کووید ۱۹ تولید کنند.

 کووید ۱۹ چه تأثیری بر فصل آنفلوآنزا در سال جاری دارد؟

فصل آنفلوآنزا معمولاً در پاییز و زمستان است. این احتمال وجود دارد که در فصل آنفولانزا ویروس‌های ایجاد‌کنندهٔ کووید ۱۹ و آنفلوانزا همزمان شیوع پیدا کنند. اگر این اتفاق بیفتد، افراد ممکن است به طور همزمان به یک یا هر دو بیماری مبتلا شوند. آزمایش می‌تواند تعیین کند که کدام ویروس را دارید و به پزشکان برای درمان مناسب کمک می‌کند. افرادی که دچار بیماری شدید کرونا یا آنفولانزا می‌شوند، ممکن است لازم باشد که به طور همزمان در بیمارستان بستری شوند که این امر می‌تواند باعث پر شدن بیمارستان‌ها شود.

چگونه می‌توانید از ابتلا به کووید ۱۹ و آنفولانزا جلوگیری کنید؟

خبر خوب این است که شما می‌توانید با انجام اقدامات احتیاطی استاندارد، به طور همزمان خطر ابتلا به ویروس‌های ایجادکنندهٔ کووید ۱۹، آنفولانزا و سایر عفونت‌های تنفسی را کاهش دهید. در حقیقت، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که پیروی از این اقدامات، مانند رعایت فاصلهٔ اجتماعی و استفاده از ماسک، ممکن است به کوتاه شدن فصل آنفلوآنزا کمک کرده و تعداد مبتلایان به آنفولانزای سال جاری را کاهش دهد.

اقدامات احتیاطی استاندارد برای کاهش خطر ابتلا به کووید ۱۹، آنفلوانزا و سایر عفونت‌های تنفسی عبارت‌اند از:

  • پرهیز از رویدادهای بزرگ و اجتماعات گسترده
  • اجتناب از تماس نزدیک (در فاصلهٔ ۲ متر) با هر فردی خارج از خانه، به ویژه اگر در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری هستید.
  • شستن دست‌ها به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی‌کنندهٔ دست بر پایهٔ الکل که حاوی حداقل ۶۰٪ الکل باشد.
  • استفاده از ماسک صورت هنگام حضور در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه مواد غذایی که حفظ فاصلهٔ اجتماعی با دیگران دشوار است.
  • پوشاندن دهان و بینی با آرنج یا دستمال هنگام سرفه و عطسه
  • اجتناب از لمس چشم‌ها، دهان و بینی
  • تمیز و ضدعفونی کردن روزانهٔ سطوحی که در تماس زیاد هستند، مانند دستگیرهٔ درها، کلیدهای برق، وسایل الکترونیکی و پیشخوان‌ها

انجام این اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به شما در حفظ سلامت کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ یا آنفولانزا را کاهش دهد.

462 K2_VIEWS
مسیبی

اشکال یابی جوملا