تومور چیست؟

26 ارديبهشت 777
K2_ITEM_AUTHOR  محمدکاظم فرمانی(کارشناس رادیوتراپی)

بافت های بدن به دنبال آسیب یا خسارت دیدن در اثر فرسودگی طبیعی سلولها ، بطور دائم ترمیم و با سلولهای جدید جایگزین می‌گردند.

بنابراین بطور کلی ، رشد و ترمیم سلول ها بسته به نیاز بافت های بدن بطور دائم روی می‌دهند.بین رشد و مرگ سلول ها در بافت ها باید همواره تعادل برقرار باشد که اختلال در این تعادل منجر به بروز مشکلاتی از جمله عدم ترمیم زخم (رشد کمتر از مرگ سلول) و یا ایجاد تومور (رشد بیشتر از مرگ سلول) می گردد.بین رشد و مرگ سلول ها در بافت ها باید همواره تعادل برقرار باشد که اختلال در این تعادل منجر به بروز مشکلاتی از جمله عدم ترمیم زخم (رشد کمتر از مرگ سلول) و یا ایجاد تومور (رشد بیشتر از مرگ سلول) می گردد.تومورها توده ای از سلولها هستند که در آن ها تقسیم سلولی به صـورت فزاینـده و غیـر قابل کنتــرل رخ مـی دهد که متنـاسب بامکانیزم های رشد سلولی نمی باشد . تومور می تواند در انواع مختلف بافت ها و اندام های بدن ایجاد شود. تومورها دارای انواع مختلف هستند.

تومورهای خوش‌خیمتومورهای خوش‌خیم به آهستگی رشد کرده و به بافت های دیگر تهــاجم نمی‌ کنند. این تومورهـا روی بافت های مجاور فشـار واردمی‌کنند و ممکن است رشدشان پس از مدتی قطع شود و آن گاه بدون تغییر باقی ‌می مانند. این تومورها با برداشتن کامل طی عمل جراحـی دیـگر عود نمی‌کنند و معمولا طـول عمر بیمــار را کوتـاهنمی‌کنند. البته وجود تومورهای خوش‌خیم در محل های خاصی ممکن است کشنده باشد زیرا ممکن است این تومورها در کار یک اندام حیاتی دخالت نمایند.تومورهای بدخیمتومورهای بدخیم (سرطان ها) بطور تصاعدی رشد کرده و اگر جلوی رشدشان گرفته نشود به طرق مختلف باعث مرگ بیمار می‌گردند. این تومورها سریعا رشد کرده و غالبا به سایر بافت ها انتشار می یابند.انتشار تومورهای بدخیم با تهاجم مستقیم به بافت های مجاور و همچنین با تشکیل تومور های ثانویه که متاستازها Metastases نامیده می‌شوند، در اندام‌هایی که دور از محل تومور اولیه می‌باشند، صورت می‌گیرد. متاستازها بطور خیلی شایع در غدد لنفاوی، ریه‌ها ،کبد ، استخوان ها ، غدد فوق کلیوی ، کلیه‌ها و مغز یافت می‌شوند.

تومورهای اصلی به عنوان  تومور اولیه شناخته شده و متاستازها  تومورهای ثانویه نامیده می‌شوند.درمانانتخاب درمان این بیماران باید براساس اهداف قابل دسترس و عملی برای هر نوع تومور انجام گیرد. درمان تومورها امروزه به سمت روش هایی پیش می رود که با کمترین عارضه، بیشترین اثربخشی را داشته باشد.اصلاح روش های جراحی و رادیوتراپی از این روش ها هستند.پیش نیاز های شروع درمان مانند آزمایشات تشخیصی و مرحله بندی و مداخلات حمایتی می توانند در رسیدن به این هدف نقش اساسی داشته باشند.درمان های معمول شامل موارد زیر می باشند:جراحی و رادیوتراپی که جزء درمان های موضعی و شیمی درمانی که جزء درمان های سیستمیک، بیشترین کاربرد را دارا می باشند. سایر درمان ها هم شامل هورمون درمانی، ایمونوتراپی، هایپرترمی، پیوند مغز استخوان و درمان با لیزر هستند.         

.

تماس با بیمارستان

  • آدرس : کاشان. بلوار قطب راوندی- بلوار پرستار- بیمـارستــان فـوق تخصصــی آیت الله یثربـــی (ره) کاشــان
  • ایمیل : info@yasrebihospital.ir
  • فکس : 55621530-031
  • تلفن  : 5590-031

تماس با اورژانس و دفتر پرستاری

  • اورژانس بیمارستان با 16 تخت و مجهز به اتاق تریاژ
  • ترومـا و اتـاق احیــاء و سیــستم مـانیتـورینــگ بیمـار
  • تلفن اورژانــــــس  : 5590-031 داخلی 215
  • تلفن پزشک کشیک  : 5590-031 داخلی 115
  • تلفن دفتر پرستاری  : 5590-031 داخلی 220

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده