راديوتراپي چیست؟

28 -2667
K2_ITEM_AUTHOR  محمد کاظم فرمانی(کارشناس رادیوتراپی)

راديوتراپي چیست؟

راديوتراپي روشي براي درمان تومورهاست كه در آن براي نابودي و جلوگيري از انتشار سلولهاي تومورال، از دز بالاي پرتو استفاده مي كنند. از دز پايين اشعه x براي تصويربرداري درون بدن استفاده می كنند؛ مانند تصوير گرفته شده با اشعه x از دندان يا استخوانهاي شكسته. استفاده از اشعه در درمان تومور بسيار شبيه به همان روش است با اين تفاوت كه اشعه را با دز بالاتري استفاده مي كنند.

 

چه كسي راديوتراپي مي شود؟

 بيشتر افراد مبتلا به تومور به راديوتراپي نياز دارند؛ در حقيقت بيش از نيمي (حدود 60 در صد) از افراد مبتلا به تومور پرتودرماني مي شوند. گاهي راديوتراپي، تنها روش درمان تومور است كه افراد به آن نياز دارند.

راديوتراپي چگونه اعمال مي شود؟

راديوتراپي مي تواند قبل، در طول يا و پس از عمل جراحي و شيمي درماني براي شما تجويز شود. راديوتراپي خارجي طوري است كه پرتويي از شما ساطع نمي شود و می توانيد به راحتي روابط اجتماعي داشته باشيد و حتي تماس شما با كودكان و زنان باردار نيز اشكالي براي آنان ايجاد نمي كند. ولي اگر راديوتراپي داخلي براي شما تجویز شود، شما در طول درمان و تا زماني كه چشمه هاي پرتوزا در بدن شما هستند در اتاق خاصي در بيمارستان بستری می شوید اين مدت مي تواند از چند دقيقه تا چند روز باشد. در این روش شما قبل از خروج از اتاق مخصوص درمان، از لحاظ عاري بودن از هر گونه ماده پرتوزا، بررسي خواهيد شد و پس از آن، برخورد شما با دوستان و خانوادتان و روابط عادي اجتماعي هيچ خطري براي آنان نخواهد داشت.

معمولاً بيماران راديوتراپي خارجي سرپايي هستند در صورتي كه بيمار بستري باشد هر روز از بخش مي تواند براي راديوتراپي مراجعه كند ولي اگر راديوتراپي داخلي داشته باشيد بسته به نوع درمان و نوع دستگاه و چشمه هاي راديواكتيو مربوطه ممكن است درمان شما به صورت سرپايي و در عرض چند دقيقه صورت گيرد. شايد هم مجبور باشيد تا چند روز در بيمارستان بستری شوید.

راديوتراپي خارجي چگونه است و چقدر طول مي كشد؟

درمان بسته به نوع بیماری و هدف از درمان بين2 تا10 هفته طول مي كشد. زمان بين اولين تا آخرين جلسه درمان را يك دوره course درمان مي گويند. گاهي پرتودرماني با دز كمتر دوبار در روز انجام مي گيرد. (راديوتراپي هایپرفرکشنhyperfractionated radiation therapy ) پزشك اگر تشخيص دهد اين روش برايتان بهتر است آن را تجويز مي كند. اگرچه عوارض جانبي حاد شديدتر مي شود ولي عوارض جانبي ديررس كاهش مي يابد.

اقدامات پيش از اولين جلسة راديوتراپي خارجي شامل چه چيزهايي مي شود؟

پيش از شروع راديوتراپي خارجي جلسه اي یک تا دو ساعته با پزشك يا پرستار خود خواهيد داشت. در اين مرحله معاينه پزشكي، ثبت شرح حال و سابقه پزشكي خود و احتمالاً تصويربرداري هايي خواهيد داشت. پزشك يا پرستار در مورد راديوتراپي خارجي، فواید و عوارض جانبي آن و راه هاي مراقبت از خودتان را در طول و بعد از درمان توضيح خواهند داد. بعد شما تصميم مي گيريد كه مي خواهيد راديوتراپي خارجي بشويد يا نه.اگر بپذيريد، جلسه اي با عنوان شبيه سازي براي برنامه ريزي درمان تعيين خواهد شد. در اين مرحله: يك متخصص پرتودرماني و يك راديوتراپيست ناحيه درمان شما را مشخص مي كنند (به آن ناحيه درمان يا محدوده درمان نيز مي گويند). اين ناحيه به جاهايي از بدن شما اطلاق مي شود كه پرتوها را دريافت مي كنند.

شما بدون هيچ حركتي دراز مي كشيد تا تصويربرداري با پرتوهاي x يا اسكن ها براي مشخص كردن ناحيه درمان انجام شود.سپس، راديوتراپيست علائم كوچكي براي تعيين ناحيه درمان (با خالكوبي يا جوهرهاي رنگي) بر پوست شما مي كشد. شما اين علائم را در طول دوره راديوتراپي خود لازم خواهيد داشت. راديوتراپيست هر روز از آنها استفاده مي كند تا مطمئن شود شما در وضعيت صحيح قرار گرفته ايد. خالكوبي ها به اندازه يك خال كوچك هستند و تا آخر عمر بر پوست شما باقي مي مانند. علامت هاي جوهري رفته رفته محو مي شوند.  مواظب باشيد پاك نشوند و اگر كمرنگ شده اند يا مي خواهند محو بشوند حتماً راديوتراپيست را باخبر كنيد. گاهي به يك قالب بدن نياز داريد. اين قالب را از پلاستيك يا مشمع مي سازند و براي جلوگيري از حركت شما در طول جلسه درمان استفاده مي شود. همچنين كمك مي كند كه شما در هر جلسه دقيقاً در وضعيت درست قرار بگيريد. اگر پرتو را در ناحيه سر دريافت مي كنيد به ماسك نياز داريد. ماسك سوراخ هايي براي عبور هوا دارد و شيارهايي براي چشم، دهان و بيني؛ اين ماسك وقتي براي درمان دراز مي كشيد روي تخت نصب مي شود؛ قالب كمك مي كند كه سر شما جابه جا نشود و هر جلسه در همان موقعيت قبلي و درست قرار بگيريد.

براي راديوتراپي خارجي چه لباسي بپوشم؟

لباس هاي راحت و از جنس هاي نرم مانند پنبه بپوشيد. لباس هايي بپوشيد كه درآوردن آنها راحت باشد چون شايد ناچار باشيد آن را با پيراهن بيمارستان عوض كنيد يا ناحيه درمان را نشان دهيد. لباس هاي تنگ يقه دار يا كمربند داري كه با ناحيه درمان در تماس باشد، نپوشيد. همچنين از جواهرات، چسب زخم، پودر، لوسيون و عطر در ناحيه درمان يا نزديكي آن استفاده نكنيد و پيش از درمان از صابون معطر نيز استفاده نكنيد.

تماس با بیمارستان

  • آدرس : کاشان. بلوار قطب راوندی- بلوار پرستار- بیمـارستــان فـوق تخصصــی آیت الله یثربـــی (ره) کاشــان
  • ایمیل : info@yasrebihospital.ir
  • فکس : 55621530-031
  • تلفن  : 5590-031

تماس با اورژانس و دفتر پرستاری

  • اورژانس بیمارستان با 16 تخت و مجهز به اتاق تریاژ
  • ترومـا و اتـاق احیــاء و سیــستم مـانیتـورینــگ بیمـار
  • تلفن اورژانــــــس  : 5590-031 داخلی 215
  • تلفن پزشک کشیک  : 5590-031 داخلی 115
  • تلفن دفتر پرستاری  : 5590-031 داخلی 220

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده