تداخلات دارویی

28 -2668
K2_ITEM_AUTHOR  دکتر سید مصطفی کاظمی (مسئول فنی داروخانه )

یکی از عمده ترین خطاهای پزشکی که متاسفانه منجر به مرگ بیماران می شود تداخلات دارویی می باشد که بیشتر به علت تجویز دارو برای یک بیمار توسط دوپزشک با توجه به فرهنگ مراجعه به پزشکان متعدد در کشور ماست ویا دریافت دارو توسط مردم بدون مراجعه به پزشک ومشورت با داروساز داروخانه هاست.

 

با توجه به اینکه بیماران هنگام دریافت دارو از داروخانه تقاضایی جهت آگاهی از داروهای مصرفی خود ندارند و متاسفانه گاها در مقابل توضیحات داروساز مقاومت نشان می دهند از این رو آگاهی از تداخلات دارویی مرگبار و شایعی که در بیمارستان ها اتفاق می افتد چندان خالی از لطف نیست :

1 – مصرف هم زمان داروهای ضد التهاب استروئیدی مثل پروفن ، ناپروکسن و دیکلوفناک با داروهای ضد انعقادی مثل هپارین و وارفارین که احتمال خونریزی را به علت کاهش تجمع پلاکتی افزایش می دهد.

2 – مصرف هم زمان وراپامیل با دیگوکسین باعث افزایش غلظت دیگوکسین و رسیدن غلظت این دارو به دوز توکسیک می شود.

3  - مصرف هم زمان تئوفلین جی با کینولونی مثل سیپروفلوکساسین باعث تشنج و اختلالات الکتریکی در سیستم عصبی می شود که برای جلوگیری از این تداخل از لووفلوکساسین و افلوکساسین استفاده می شود.

4 – مصرف هم زمان سیلدنافیل و ایزوسورباید که باعث افت شدید فشار خون می شود.

5 – جالب اینکه میوه گریپ فروت به علت مهار متابولیسم کبدی داروهای دیگر باعث افزایش غلظت اکثر داروها از جمله داروهای قلبی مثل وارفارین و دیگوکسین می شود و توصیه می شود که بیماران مصرف کننده داروهای با پنجره درمانی کوچک این میوه را حتی الامکان مصرف نکنند.

6 – مصرف داروی مکلوبماید با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (SSRI) مثل نورتریپتیلین ، فلوکستین و سیتالوپرام باعث افزایش فشار خون و ایجاد سندروم سروتونین می شود.

7 – یکی از تداخلاتی که باعث بارداری های ناخواسته درکشورما می شود مصرف هم زمان آنتی بیوتیک ها با قرص های جلوگیری است که به علت کاهش سطح استروژن قرص های جلوگیری باعث بارداری های ناخواسته می شود که توصیه می شود در صورت مصرف آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از بارداری از یک روش دیگر مثل کاندوم استفاده نمایند.

8 – مصرف هم زمان آنتی بیوتیک های ماکرولیدی مثل آزیترومایسین و کلاریترومایسین با وارفارین که موجب مهار متابولیسم کبدی وارفارین و افزایش غلظت این دارو و احتمال افزایش خونریزی در بیماران می شود.

9 – تزریق همزمان سدیم بیکربنات با داروهای دوپامین ، دوبوتامین واپی نفرین به علت ایجاد تاکی کاردی شدید از جمله تداخلات مرگبار تزریق محسوب می شود.

10 – رقیق سازی و انفوزیون داروی اکسی توسین و فنی توئین در سرم دکستروز و یا داروی سفتریاکسون در سرم رینگر یکی دیگر از تداخلات مرگبار محسوب می شود.

11 – مصرف توام پتاسیم وریدی با فرم های بالابرنده پتاسیم خون مثل اسپیرونولاکتون یا تریامترن باعث ایجاد هایپرکالمی شده و مشکلات قلبی در پی دارد.

12 – مصرف پیموزاید و داروهای مهارکننده کبدی همچون کتوکونازول باعث افزایش عارضه آریتمی و طولانی تر شدن زمان QT  می شود.

13 – بروموکریپتین که یک آگونیست دوپامین است نباید یا هرگونه داروی سمپاتومیمتیک نظیرپسودوافدرین استفاده شود زیرا باعث تاکیکاردی و مشکلات عروقی و گاها مرگ می شود.

تماس با بیمارستان

  • آدرس : کاشان. بلوار قطب راوندی- بلوار پرستار- بیمـارستــان فـوق تخصصــی آیت الله یثربـــی (ره) کاشــان
  • ایمیل : info@yasrebihospital.ir
  • فکس : 55621530-031
  • تلفن  : 5590-031

تماس با اورژانس و دفتر پرستاری

  • اورژانس بیمارستان با 16 تخت و مجهز به اتاق تریاژ
  • ترومـا و اتـاق احیــاء و سیــستم مـانیتـورینــگ بیمـار
  • تلفن اورژانــــــس  : 5590-031 داخلی 215
  • تلفن پزشک کشیک  : 5590-031 داخلی 115
  • تلفن دفتر پرستاری  : 5590-031 داخلی 220

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده