امگا 3 در بدن شما چه میکند ؟

27 ارديبهشت 776
K2_ITEM_AUTHOR 
امگا ۳ در بدن شما چه میکند ؟

اگر قرار باشد یک نسخه خوراکی برای حفظ سلامتی از سلامت قلب و عروق گرفته تا سلامت چشم مغز مو و ناخن تجویز کنیم هر چند می نوان فهرستیاز انواع خوراکی ها یا مواد  معدنی یا ویتامین ها را ردیف کرد اما شاید هیچ ترکیب غذایی به اندازه امگا ۳ برای این منظور مفید نباشد. امگا ۳ یک گروه از اسید چرب ضروری غیر اشباع پلی ( با چند پیوند دوگانه است) . امگا ۳ اعمال فیزیولوژیک مختلفی را در بدن به عهده دارد. نقش عمده و اصلی این ماده حیاتی که از اسیدهای چربی به نام EPA  و DHA  تشکیل شده است. پیشگیری از بیماری ها و گرفتگی رگ های خونی است.

 

امگا۳ در چشم :

مصرف امگا۳ در پیشگیری از انواع نابینایی ناشی از پارگی عروق چشمی مفید و موثر بوده و سلامت چشم را تا حد زیادی تضمین میکند.

امگا۳ در سلول ها :

امگا ۳ در تنظیم متابولیسم بدن دو نقش اساسی را به عهده دارد:

1. در سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن نقش درد.

2.در اعمال سلولی نقش دارد.

امگا ۳با تنظیم سیتوکین ها و ایکورزانوئید ها در بدن فعالیت ها شیمیایی را کنترل می کند.سیتوکین ها از مهم ترین عوامل تنظیم دستگاه ایمنی بدن هستند.

امگا ۳ میتواند اختلالات سیستم ایمنی را از بین ببرد. امگا ۳ میتواند ترشح بیش از حد سیتوکین ها را کاهش داده و تحت کنترل در آورد. بالا بودن سطح سیتوکین ها در خون ارتباط غیر مستقیم با بروز آترواسکلوروزیس بیماری های خود ایمنی التهابات مزمن و سرطان ها دارد.

امگا۳ و خون :

امگا ۳ در رقیق کردن خون و تسهیل حرکت مواد در جدار رگ های خونی نقش موثری دارد در نتیجه می نواند اختلالات مربوط به غلظت بالای خونی را که به دنبال آن بیماری های قلبی عروقی کاهش دهد و مانع از ترومبوز ( ایجاد لخته خونی داخل رگ) شود. همچنین این خاصیت مهم امگا ۳ مانع از اسکته های قلبی می شود. بیمارانی که امگا ۳ مصرف می کنند نه تنها لخته سازی کمتر صورت میگیرد بلکه لخته ها دارای منافذ بزرگتری هستند که کار شکستن آنها ساده تر است. روغن ماهی به عنوان جایگزین داروهای رقیق کننده خون به شمار نمیرود اما میتوان به عنوان درمان کمکی به کار گرفت.

امگا۳ و چربی خون :

خاصیت دیگراین معجزه الهی کاهش اختلالات متابولیسم کلسترول در بدن و تنظیم مقدار آن در بدن می باشد. یعنی مقدار HDL  و LDL  را در بدن تنظیم میکند.

امگا۳ و سلامت قلب :

امگا ۳ نه تنها امکان ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی را از افراد سالم دور میکند بلکهخطر بروز حوادث و خطرناک قلبی مانند سکته و مرگ ناگهانی در بیماران قلبی کاهش میدهد. روغن ماهی خطر ابتلا به تصلب شراین حمله قلب یی نظمی در ضربان قلب را کاهش میدهد. همچنین در کاهش بروز التهاب در افراد میانسال سالم و اما دارای اضافه وزن و نیز در افراد سالمند موثر است. التهای مزمن با بروز شمار زیادی از مشکلات جسمی و بیماری های قلبی ـ عروقی دیابت نوع دو آرتریت و آلزایمر مرتبط است.

امگا۳ و پوکی استخوان :

امگا ۳ در پیشگیری از پوکی استخوان نقش بسیار مهمی دارد.اگر مصرف دائمی و منظم اسید چرب امگا ۳ ادامه یابد جذب کلسیم از روده ها بیشتر میشود.علاوه برا افزایش جذب کلسیم سلول های استخوانی تحریک شده و کلسیم را بهتر در خودشان رسوب میدهند. این اسید چرب علاوه بر پیشگیری به عنوان در مان کمکی با دارو موثر است.

امگا۳ روان شما را شاد میکند  :

افسردگی ممکن است در اثر کمبود امگا۳ به وجود آید. روان پزشکان برای درمان افسردگی از داروهای افزایش دهنده سروتونین در مغز استفاده میکنند. در حال حاضر مشخص شدهاست کمبود اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی میزان سروتونین را کاهش دهد و موجب بروز افسردگی شود. افسردگی بعد از زایمان امری شایع است در میان زنان بنابراین در طول دوران حاملگی بایستی منابع غذایی خاوی اسید های چرب امگا ۳ مصرف کنند.

 مواد غذایی حاوی امگا ۳ :

ماهی ساردین -  ماهی تن - ماهی قزل آلا - ماهی های آزاد - بذر کتان –رروغن کلزا یا کانولا - گردو - سبزی خرفه - تخم مرغ غنی شده با امگا۳ – شیر غنی شده با امگا ۳

1187 K2_VIEWS
مسیبی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تماس با بیمارستان

  • آدرس : کاشان. بلوار قطب راوندی- بلوار پرستار- بیمـارستــان فـوق تخصصــی آیت الله یثربـــی (ره) کاشــان
  • ایمیل : info@yasrebihospital.ir
  • فکس : 55621530-031
  • تلفن  : 5590-031

تماس با اورژانس و دفتر پرستاری

  • اورژانس بیمارستان با 16 تخت و مجهز به اتاق تریاژ
  • ترومـا و اتـاق احیــاء و سیــستم مـانیتـورینــگ بیمـار
  • تلفن اورژانــــــس  : 5590-031 داخلی 215
  • تلفن پزشک کشیک  : 5590-031 داخلی 115
  • تلفن دفتر پرستاری  : 5590-031 داخلی 220

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده