×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 858

دانستنی هایی درباره سرطان

27 ارديبهشت 776
K2_ITEM_AUTHOR 

سرطان یا کانسر چيست؟

سرطان یا کانسر يك بيماري نيست بلكه نوعي از بيماريست که در آن سلول های غیر طبیعی به صورت کنترل نشده تکثیر یافته و می توانند بافت های مجاور را درگیر کنند. بيش از ۲۰۰ نوع متفاوت از بيماري سرطان وجود دارد كه هر كدام به شيوه هاي خاص و با تغيير در ساختار طبيعي يك سلول ايجاد مي شوند.

 

جسم انسان از میلیون ها سلول تشکیل شده است که در کنار هم، بافت هایی مانند ماهیچه ها، استخوان و پوست را می سازند که هر کدام یک عملکرد واحد دارند. سلول ها به طور طبیعی، با دو تا شدن به طریق منظم و کنترل شده تکثیر می کنند و منجر به رشد و ترمیم بافت های بدن می شوند.

بعضی اوقات تقسیم سلول ها، بدون کنترل و به صورت غیر عادی انجام می شود. رشد غیر عادی و بیش از حد سلول های بافت، تومور نامیده می شود که می تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد.

تقسيم سلول هاي غير طبيعي تحت كنترل نيستند و معلوم نيست كه چه زماني متوقف مي شود، دسته ای از سلول هاي غير طبيعي تومور ناميده مي شود و تومورها به دو نوع خوش خيم و بد خيم تقسیم می شود.

تومورهای خوش خیم معمولا محدود به قسمت کوچکی از بدن است و اغلب به آهستگی رشد می کند. این تومورها بسته به اندازه و محلشان، مشکلاتی به وجود می آورند که با درمان تومور که غالبا جراحی می باشد، معمولاً بیمار مشکل دیگری نخواهد داشت.

سرطان یا تومورهای بدخیم نیز در یک فضای محدود شروع می شوند، امّا می توانند به بافت ها و ارگان های مجاور گسترش یابند. سلول های سرطانی ممکن است با جریان خون و یا سیستم لنفاتیک به مناطق دورتری در بدن منتقل شوند.

انواع سرطان ها:

کارسینوم: شامل سرطان هایی می شود که سازنده لایه بیرونی بدن (مثل سرطان پوست) یا پوشاننده لایه داخلی اعضا (مثل سرطان ریه) و یا سازنده غدد (مثل سرطان پستان) هستند.

سارکوم: این دسته سرطان هایی هستند که از بافت همبند مثل غضروف، استخوان و ماهیچه منشا می گیرند.

لوسمی و لنفوم ها: شامل سرطان هایی است که از سلول های تشکیل دهنده خون و سلول های ایمنی منشا می گیرد.

 تومورهاي بدخيم همان سرطان ها هستند و مي توانند به قسمت هاي مجاور بدن حمله كنند و مانع فعاليت سلول هاي سالم آن منطقه شوند. در عين حال سلول هاي تومورهاي بدخيم مي توانند گسترش يافته و به نقاط ديگر بدن دست اندازي كنند و در مكاني دور از محل اوليه تجمعاتي از سلول هاي غير طبيعي را ايجاد كنند. اين مرحله را متاستاز مي نامند.

اپیدمیولوژی یا همه گیرشناسی سرطان:

در سال ۲۰۰۵، در دنيا ۷٫۵ ميليون نفر جان خود را به دليل ابتلا به سرطان از دست داده اند. در سال ۲۰۲۰، ۱۶ ميليون نفر به سرطان مبتلا مي شوند و در همين زمان، سالانه ۱۰ ميليون نفر به خاطر اين بيماري مي ميرند. در ۱۰ سال آينده در صورتي كه اقدامي صورت نگيرد ۸۵ ميليون نفر بدليل سرطان جان خود را از دست خواهند داد. بيش از ۷۰درصد موارد مرگ و مير ناشي از سرطان در كشورهاي داراي درآمد پايين يا متوسط است. اما مشكل واقعي سرطان بيشتر از اين اعداد است. چرا كه يك سوم بيماران دچار افسردگي و اضطراب در حد باليني هستند و همچنين به دليل از دست رفتن درآمد و لزوم تامين مخارج درمان، آسيب شديدي به عملكرد اقتصادي خانواده وارد مي شود.

با اين حال، از سرطان مي توان رهايي جست، زيرا بيش از ۴۰درصد موارد سرطان قابل پيشگيري هستند و یک سوم ديگر بيماران در صورت تشخيص به موقع قابل درمان قطعي مي باشند. در بقيه بيماران نيز كه غير قابل درمان هستند، انجام درمان هاي حمايتي به بهبود كيفيت زندگي بيماران كمك اساسي خواهد نمود. هم اکنون سرطان در کشورهای توسعه یافته دومین علت مرگ و میر و در کشورهای در حال توسعه سومین علت مرگ و میر می باشد.

بر طبق آخرين آمار در كشور ما، سرطان بعد از گروه بيماري هاي دستگاه گردش خون و سوانح رانندگی به عنوان سومين علت مرگ مطرح گرديده است. در هر سال در كشور حدود ۱۰۰ هزار موردجديد سرطان بروز مي نمايد.

در برنامه ريزي ملي مبارزه با سرطان، تحقيقات سرطان داراي نقش اساسي و محوري است. با توجه به هزينه زياد درمان سرطان در مراحل پيشرفته ی بيماري، سرمايه گذاري در امر تحقيقات سرطان از نظر اقتصادي نيز مقرون به صرفه است.

انواع سرطان در بافت های مختلف بدن شامل سرطان رحم، پستان، مثانه ، روده بزرگ، کلیه ، ریه ، سرطان پوست، لنفوسیت‌ها(سلول‌های سفید خون)، پروستات، تیروئید، کبد، معده، تخمدان، مری، پانکراس و خون می شود.  

پاسخ به باورهاي غلط درباره سرطان:

*آيا بيمار سرطاني هميشه محكوم به مرگ است؟

بيماري سرطان لزوما به معني مرگ نيست. ترس يك واكنش طبيعي است اما با درمان مناسب بيشتر مردم از سرطان نجات مي يابند. بعد از درمان سرطان زندگي بيماران بصورت عادي بر مي گردد.

*آيا سرطان مي تواند به وسيله ضربات يا تصادف ايجاد شود؟

گاهي اوقات يك ضربه شما را بوجود يك توده زير پوستي كه قبلا وجود داشته آگاه مي كند، مانند توده اي در پستان. اما به اين معني نيست كه آن ضربه اين بيماري را ايجاد كرده است.

*آيا سرطان واگیردار است؟

سرطان به هيچ وجه در ارتباط معمول روزانه مسري نيست. شما با دست دادن و يا در آغوش گرفتن يك فرد مبتلا، به اين بيماري دچار نمي شويد. از بيمار مبتلا به سرطان دوري نكنيد. سرطان مانند سرماخوردگي نيست.

*آيا ارث مي تواند علت ايجاد سرطان باشد؟

تنها تعداد اندكي از انواع سرطان مي تواند ارثي باشد، اما به نظر مي رسد در برخي خانواده ها امكان بروز يك نوع سرطان بيش از معمول باشد، مانند سرطان پستان، تخمدان و روده. اما در بقيه موارد نحوه زندگي مانند عادات غذایی و يا برخي فاكتورهاي ژنتيكي در احتمال ابتلا دخالت دارند، ولي بدان معنا نيست كه سرطان ارثی است.

مهم ترين علائمي كه بايد مراقب آن ها باشيد و با يافتن هر كدام از آن ها به پزشك مراجعه نماييد، به این قرار است: وجود توده در هرجايي از بدن مانند پستان يا بيضه، تغيير در يك خال پوستي، زخمي كه بهبود نمي يابد، سرفه يا گرفتگي صدا بطور مداوم، سوء هاضمه يا اختلال در بلع بطور مداوم، تهوع يا سرفه خون آلود، تغيير در عادات طبيعي روده مانند اسهال يا يبوست بطور دايم، وجود هرگونه خون در ادرار يا مدفوع و هر خونريزي غير طبيعي واژينال، كاهش وزن غير قابل توجيه، بي اشتهايي غير قابل توجیه

علت بروز سرطان چیست و رعایت چه مواردی احتمال بروز سرطان را کم می کند؟

علت دقیق سرطان ناشناخته است، ولی عواملی مانند مصرف سیگار، رژیم غذایی و تغذیه نامناسب، چاقی بیش از اندازه ،نداشتن فعالیّت فیزیکی مناسب، مواجهات شغلی،مصرف الکل ،قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود.

درمان سرطان

هر نوع سرطان، عوامل، مشخصات و همچنین درمان خاص خود را دارد، اما روش های اصلی درمان سرطان شامل جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، ژن درمانی می شود.

1191 K2_VIEWS
مسیبی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تماس با بیمارستان

  • آدرس : کاشان. بلوار قطب راوندی- بلوار پرستار- بیمـارستــان فـوق تخصصــی آیت الله یثربـــی (ره) کاشــان
  • ایمیل : info@yasrebihospital.ir
  • فکس : 55621530-031
  • تلفن  : 5590-031

تماس با اورژانس و دفتر پرستاری

  • اورژانس بیمارستان با 16 تخت و مجهز به اتاق تریاژ
  • ترومـا و اتـاق احیــاء و سیــستم مـانیتـورینــگ بیمـار
  • تلفن اورژانــــــس  : 5590-031 داخلی 215
  • تلفن پزشک کشیک  : 5590-031 داخلی 115
  • تلفن دفتر پرستاری  : 5590-031 داخلی 220

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده