عمل خارج کردن سنگ کلیه از راه سوراخ کوچک پوست ( PCNL)

18 -2637
K2_ITEM_AUTHOR 

سنگ کلیه یک بیماری شایع دستگاه ادراری است.در گذشته ،تمام موارد سنگ های بزرگ کلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شکاف وسیع در ناحیه پهلو یا شکم درمان می شدند ،در این روش بیماران تاچندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از آن مثل فتق محل عمل شکایت داشتند ،خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روشهای مثل سنگ شکنی با امواج صوتی برای سنگ های کوچکتر از 2سانتی متر و روش PCNL برای سنگ های بزرگتر از 2سانتی متر می توان اکثر سنگ های کلیه را براحتی و بدون شکاف وسیع پهلو درمان نمود

 

مراقبت قبل از عمل

قبل از عمل ،بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد .بمنظور کاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب از 7تا 10 روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحی

بیمار معمولا یک روز زودتر در بیمارستان بستری می شود .از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرم های تزریقی شروع می شود .برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد. این عمل به کمک بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسکوپی و یک لوله در داخل حالب کلیه مبتلا به سنگ قرارداده می شود و لوله بوسیله سوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یک سوراخ بر روی پشت بیمار وارد کلیه شده و با کمک عکس برداری سنگ را باسنگ شکن خرد و خارج می نماید .در انتهای عمل در صورت نیاز از طریق این سوراخ یک لوله بداخل کلیه قرار داده می شود.

مراقبت بعداز عمل

بیمار حدود 2-1 ساعت در اتاق ریکاوری (بهبودی) نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن کامل به بخش منتقل می شود.بعداز عمل ، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری ،کمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شکستن سنگ ها در داخل کلیه رنگ ادرار کمی خون آلود می باشد که بتدریج برطرف می شود .معمولاً بعداز 24ساعت لوله پهلوی بیمار و بعد از 48 ساعت سوند ادراری بیمار خارج می شود .درصورتی که سوراخ پهلو ترشحی مشاهده نشود بیمار روز بعد مرخص می گردد.

هنگام مراجعه به منزل

بعداز ترخیص معمولاً حدود یک هفته بیمار از آنتی بیوتیک خوراکی استفاده می کند .تا چند روز ممکن است در ادرار خون مشاهده شود به همین جهت توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نمائید .

عوارض

ممکن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود .در صورتی که مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست  با پزشک خود تماس بگیرد .در این موارد ممکن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد که بصورت سرپایی قرارداده می شود.

642 K2_VIEWS
مسیبی

پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تماس با بیمارستان

  • آدرس : کاشان. بلوار قطب راوندی- بلوار پرستار- بیمـارستــان فـوق تخصصــی آیت الله یثربـــی (ره) کاشــان
  • ایمیل : info@yasrebihospital.ir
  • فکس : 55621530-031
  • تلفن  : 5590-031

تماس با اورژانس و دفتر پرستاری

  • اورژانس بیمارستان با 16 تخت و مجهز به اتاق تریاژ
  • ترومـا و اتـاق احیــاء و سیــستم مـانیتـورینــگ بیمـار
  • تلفن اورژانــــــس  : 5590-031 داخلی 215
  • تلفن پزشک کشیک  : 5590-031 داخلی 115
  • تلفن دفتر پرستاری  : 5590-031 داخلی 220

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده