بخش اسکوپی (آندو، کلون،ERCP و...)

اسکوپی

بخش اسکوپی  بیمارستان فوق تخصصی آیت الله یثربی(ره) با حضور پزشکان بنام و پرسنل مجرب آماده ارائه خدمات آندوسکوپی، کولونوسکوپی، برونوسکوپی، ERCP، اندوسونو و اکو مری و ریه در تمام ایام هفته به بیماران بستری و سرپایی می باشد.

از مهمترین فعالیت های این بخش می توان به امکان انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی برای بیماران سرپایی و بستری، انجام بیوپسی های لازم و پولیپکتومی در صورت لزوم، کنترل خونریزی معده و روده، تشخیص توده های سرطانی معده و روده، تعبیه پگ جهت بیماران بستری در ICU اشاره نمود.

اقدامات مختلف درمان هاي گوارشي شامل موارد ذيل در بخش اسکوپی بیمارستان فوق تخصصی آیت الله یثربی(ره) انجام مي گردد:

آندوسکوپی تشخیصی و درمانی (EGD)

بررسی بافت دستگاه گوارش فوقانی (ازحفره ی دهان و ابتدای مری تاابتدای روده) از نظر وجود اختلال، خونریزی، تورم و... از طریق آندوسکوپ توسط پزشک متخصص و فوق تخصص که دو نوع تشخیصی و درمانی دارد انجام می شود.

کلونوسکوپی تشخیصی و درمانی (Colonoscopy)

بررسی بافت دستگاه گوارش تحتانی (روده بزرگ تا ابتدای روده کوچک) از نظر وجود اختلال و خونریزی و... از طریق اسکوپ کولونوسکوپی توسط پزشک متخصص و فوق تخصص که دو نوع تشخیصی و درمانی دارد انجام می شود.

برونکوسکوپی تشخیصی (Broncoscopy)

 بررسی بافت مجاری تنفسی فوقانی از ابتدای حفره بینی تا نواحی انتهایی برونش که توسط اسکوپ برونکوسکوپی انجام می شود.

اندوسونو تشخیصی (EUS)

 بررسی پوشش و دیواره دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی و همچنین تصویربرداری هایی از اندام های کنار مجرای گوارش مانند مجاری صفراوی، پانکراس،گره های لفاوی... و برای اولین بار در کاشان

ای آر سی پی(ERCP)

همچنین بخش اسکوپی  بیمارستان فوق تخصصی آیت الله یثربی(ره) مجهز به ای آر سی پیERCP می باشد.

ERCP یک روش تشخیصی، درمانی پیشرفته، با تکنیک بالا و تهاجمی است که با ترکیب دو روش فنی " آندوسکوپی" و " فلوروسکوپی" انجام شده و برای تشخیص و درمان بیماری های مجاری صفراوی و پانکراس توسط آندوسکوپی عکسبرداری می شود و همچنین می توان با این عمل بعضی از سنگ های مجاری صفراوی راخارج نمود و یا تنگی های این مجاری را توسط لوله مخصوصی بنام استنت بازکرد.

در این روش یک نوع دستگاه آندوسکوپی مخصوص (side view) از طریق دهان، مری و معده به دوازدهه هدایت می شود و سپس از طریق آمپول واتر (محل ورود مجرای مشترک صفراوی و مجرای پانکراس به روده) به مجاری صفراوی و مجرای پانکراس دسترسی پیدا می شود و از طریق تزریق ماده حاجب و تهیه گرافی های فلورسکوپیک با اشعه X مطالعات تشخیصی بر روی این مجاری انجام و در صورت نیاز اقدامات درمانی مانند خارج کردن سنگ، گشادکردن تنگی ها با بالون و تعبیه استنت انجام می شود.

مقاصد درمانی که ERCP کاربرد دارد:

                     √خارج کردن سنگ های مجرای مشترک صفراوی (کلودوک)

                    √خارج کردن سنگ های مجرای پانکراس

                    √گشادکردن تنگی ها خوش خیم مجرای مشترک صفراوی و مجرای پانکراس

                    √تعبیه استنت در تنگی های خوش خیم و یا بد خیم مجرای مشترک صفراوی

                    √تعبیه استنت در مجرای پانکراس

                    √تنگی استنت در مجرای مشترک صفراوی که بعلت اثر فشاری توده های بیرونی مسدود شده باشد

                    √تهیه نمونه های بافتی( بیوپسی ) از توده های اطراف آمپول واتر و مجرای مشترک صفراوی

                    √سنگ های مجرای پانکراس هم به روش مشابه البته با بالون و سبد مخصوص مجرای پانکراس در آورده می شوند

                   √کاربرد دیگر ERCP در خصوص تنگی های مجرای مشترک صفراوی است. این تنگی ها به دو گروه خوش خیم و بدخیم تقسیم    می شوند.

برای انجام موفقیت آمیز ERCP حضور یک تیم درمانی مجرب، شامل فوق تخصصی گوارش، متخصص بیهوشی و دستیار مجرب و وجود امکانات و تجهیزات لازم ضروری است که بخش اسکوپی  بیمارستان فوق تخصصی آیت الله یثربی(ره) این شرایط را برای بیماران فراهم کرده است.

اکو مری (TEE)

همچنین بخش اسکوپی  بیمارستان فوق تخصصی آیت الله یثربی(ره) مجهز به اکوی قلب از راه مری (TEE) می باشد.

اکوی قلب از راه مری یک روش تشخیصی غیر تهاجمی می باشد که به وسیله آن پزشک می تواند قلب، حفره های قلب شامل دهلیزها، بطن ها، شریان های متصل به قلب (آئورت و شریان ریوی) و دریچه های قلب را به وضوح مشاهده کند.

تفاوت اکو از راه مری با اکو از راه سینه این است که در این روش کیفیت عکس هایی که از قلب گرفته می شود بالاتر بوده و قسمت هایی که از قلب و آئورت که در اکوی معمولی قابل دیدن نیستند، با این روش قابل مشاهده می شوند.

برخی از موارد قابل تشخیص از طریق TEE

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده